Prointegra
Nauka  RSS
Przełomowe odkrycie dot. mniszka lekarskiego. Pomoże w budowie dronów?

Fizycy ze szkockiego Uniwersytetu w Edynburgu dokonali przełomowego odkrycia dotyczącego nasion mniszka lekarskiego, który popularnie nazywany jest dmuchawcem. Okazuje się, że roślina wykorzystuje nieznany dotychczas sposób generowania siły nośnej. Odkrycie może pomóc w budowie małych dronów.

Polacy wytypowali lokalizację bitwy pod Gaugamelą sprzed 2,3 tys. lat

Lokalizację jednej z najważniejszych bitew starożytności - wielkiej bitwy pod Gaugamelą sprzed 2,3 tys. lat - wytypowali polscy naukowcy na terenie dzisiejszego irackiego Kurdystanu, w okolicy Tell Gomel. Uczeni zakończyli pierwszy sezon poszukiwań precyzyjnego miejsca wielkiej bitwy.

Na Marsie jest więcej lodu? Nowa mapa planety

Na północnej półkuli Marsa lodu może być więcej, niż dotąd sądzono - pokazuje pierwsza szczegółowa mapa form ukształtowania terenu Czerwonej Planety, przygotowana m.in. przez Polkę dr Annę Łosiak. Łatwo dostępny lód może ułatwić kolonizację Marsa i badania samej planety.

Tagi: Badania
Źródło: wiadomosci.onet.pl

Ludzkość zmierza do punktu zwrotnego? Przed nami kluczowe decyzje

"Kilka najbliższych lat będzie najważniejszych w historii ludzkiej bytności na Ziemi. Los świata decyduje się teraz" - czytamy w "Tygodniku Powszechnym".

Tagi: Historia

Naukowcy: nowy miesiąc wybuchu Wezuwiusza z 79 roku naszej ery

Do katastrofalnego w skutkach wybuchu Wezuwiusza w 79 roku naszej ery doszło nie w sierpniu, jak dotąd najczęściej sądzono, ale w październiku - ogłosili włoscy naukowcy. Wskazującą na to inskrypcje znaleźli na terenie wykopalisk w Pompejach.

Tagi: Pompeje
Źródło: wiadomosci.onet.pl

Przez ocieplenie klimatu może zabraknąć piwa

Ocieplenie klimatu i związane z nim coraz częściej występujące i coraz bardziej intensywne susze i fale upałów mogą znacznie uszczuplić zbiory jęczmienia – głównego składnika piwa – informują naukowcy w piśmie "Nature Plants".

Tagi: Susza, Upał
Źródło: wiadomosci.onet.pl

Nasz mózg ciągle biega po sawannie

Dlaczego ludzie są świadomi jak dobra jest dla nich aktywność fizyczna, a jednocześnie uwielbiają leniuchować? Okazuje się, że to zasługa trybu w jakim żyli nasi przodkowie. Także przez to po bieganiu czy innym rodzaju wysiłku fizycznego czujemy przypływ dobrego samopoczucia. Szwedzki lekarz Anders Hansen w książce "W zdrowym ciele zdrowy mózg" w przystępny sposób prezentuje, jak na mózg wpływa aktywność fizyczna. W Onecie publikujemy jej fragmenty.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Satelita Światowid zostanie wystrzelony w kosmos w kwietniu

W kwietniu przyszłego roku satelita Światowid już będzie po wszystkich testach. Poleci na międzynarodową stację kosmiczną i stamtąd zostanie wystrzelony na orbitę - powiedział prezes SatRevolution Grzegorz Zwoliński.

Tagi: Kosmos
Źródło: wiadomosci.onet.pl

Ostatni próg bezpieczeństwa dla Ziemi? Naukowcy alarmują: wzrost temperatury o 1,5 stopnia będzie miał znacznie poważniejsze skutki, niż wcześniej sądzono

Należy dążyć do ograniczenia globalnego wzrostu temperatury do 1,5 stopnia do końca wieku - taki jest główny wniosek najnowszego raportu IPCC, który będzie naukową podstawą do negocjacji na grudniowym szczycie klimatycznym COP24 w Katowicach.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Nawet kieliszek wina może być szkodliwy

Z analizy przeprowadzonej przez amerykańskich badaczy wynika, że co roku na świecie 2.8 mln osób umiera z powodu alkoholu. Naukowcy doszli do wniosku, że nawet jeden kieliszek wina, czy jedna szklanka piwa stanowi zagrożenie dla zdrowia. O sprawie pisze "Rzeczpospolita".

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Astronomowie znaleźli gwiazdy przemieszczające się pomiędzy galaktykami

Odkryto gwiazdy poruszające się z dużymi prędkościami w kierunku Drogi Mlecznej, być może wyrzucone z innej galaktyki. O ustaleniach możliwych dzięki analizie najnowszego zestawu danych z satelity Gaia informuje ESA.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Rekord świata w szukaniu dziur w całym

Superporowaty materiał DUT-60 uzyskali naukowcy z Technische Universitat w Dreźnie – informuje strona internetowa uczelni. Porowatość ma kluczowe znaczenie w przypadku materiałów stosowanych w systemach magazynowania energii, technologiach związanych z ochroną środowiska lub katalizatorów.

Tagi: Internet

Odkryto najstarsze szczątki człowieka w Polsce; mają ponad 100 tys. lat

Najstarsze szczątki człowieka na terenie Polski mają ponad 100 tys. lat. Są to kości dłoni należące do neandertalskiego dziecka, które zostały przetrawione przez dużego ptaka. Szczątki znaleziono w Jaskini Ciemnej (woj. małopolskie).

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Praludzie wykorzystywali dzieci do pracy?

Archeolodzy coraz częściej zajmują się analizą wykorzystywania dzieci w pracy przez naszych praprzodków - informuje "Rzeczpospolita".

Źródło: wiadomosci.onet.pl

USA: tajemnicza ewakuacja obserwatorium astronomicznego Sunspot

Niewielkie obserwatorium astronomiczne w Sunspot w Nowym Meksyku z nieznanych powodów zostało ewakuowane ponad tydzień temu. Tajemniczy rozkaz opuszczenia placówki znajdującej się na terenie stanu kojarzonego z incydentem w Roswell i tajnymi testami militarnymi wywołał lawinę spekulacji - pisze amerykański dziennik "Washington Post".

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Naukowcy chcą sprowadzić deszcz nad Saharę

Czy nad Saharą może spaść deszcz? Pozytywną odpowiedź na to pytanie dają naukowcy z amerykańskich uniwersytetów w Illinois i Maryland. Ich zdaniem ogromne farmy wiatrowe i panele słoneczne mają stymulować wzrost roślin - poinformował serwis cnet.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Komputer przewidział przebudzenie siedmiu pacjentów w śpiączce. Lekarze nie dawali im szans

Stworzony w Pekinie system sztucznej inteligencji jest w stanie śledzić aktywność mózgu, której nie dostrzega ludzkie oko. Maszyna przepowiedziała wybudzenie ze śpiączki co najmniej siedmiu pacjentów, którym lekarze nie dawali wcześniej szans na powrót do zdrowia. O sprawie pisze "South China Morning Post".

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Ostrożnie z dietą: to może być groźne dla zdrowia

Naukowcy alarmują, że usuwanie z naszego menu produktów bogatych w węglowodany może zwiększyć ryzyko przedwczesnej śmierci nawet o 50 proc. O sprawie pisze "Rzeczpospolita".

Odkrycie CERN: Bozon Higgsa rozpada się do kwarku b

Naukowcy z Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych (CERN) zaobserwowali zjawisko rozpadu bozonu Higgsa na kwarki b, czyli kwarki niskie. Zjawisko to zgodne jest z hipotezą mówiącą o tym, że pole kwantowe bozonu Higgsa nadaje masę kwarkom b.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Przełom w dziedzinie regeneracji uszkodzonego rdzenia kręgowego

Neurobiolodzy z Uniwersytetu Harvarda, UCLA i Szwajcarskiego Federalnego Instytutu Technologii przeprowadzili badania, w których zastosowali nowatorskie połączenie trzech metod leczenia urazów kręgosłupa. Wyniki okazały się niezwykle obiecujące - informuje Medical Express.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Inżynierowie poszukują w naturze inspiracji dla innowacji technologicznych

Inżynierowie coraz częściej poszukują inspiracji dla innowacji technologicznych w naturze, a zwłaszcza w świecie zwierząt - donosi serwis Tech Crunch. Chodzi tu szczególnie o dziedzinę robotyki, w której twórcy maszyn inspirują się ruchem zwierząt.

Tagi: Roboty
Źródło: wiadomosci.onet.pl

Naukowcy odkryli nowy mikronarząd w organizmie człowieka

Naukowcy z australijskiego Garvan Institute of Medical Research odkryli, że na powierzchni węzłów chłonnych znajduje się mikronarząd, który odgrywa bardzo istotną rolę w odpowiedzi immunologicznej organizmu. Badania potwierdzające swoje wielkie odkrycie opublikowali na łamach czasopisma "Nature".

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Michał Lew-Starowicz: zwrócenie się ku jednej formie przyjemności jest niebezpieczne

- Przykłady znanych ludzi i celebrytów pokazują też, że za romanse przychodzi czasem słono zapłacić. Statystyki pokazują jednak, że znaczny procent i mężczyzn i kobiet doświadcza relacji pozamałżeńskich – mówi Onetowi Michał Lew-Starowicz, seksuolog, psychiatra i psychoterapeuta. Z ekspertem rozmawiamy po lekturze książki Paula Blooma "Przyjemność".

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Czy istnieje życie poza Układem Słonecznym? Intrygujące odkrycie naukowców z Cambridge

Poszukiwania pozaziemskich form życia od lat rozpalają wyobraźnie naukowców i pasjonatów astronomii. Badacze z Uniwersytetu w Cambridge uważają, że poza Układem Słonecznym istnieją planety podobne do Ziemi, więc może znajdować się tam życie.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Tajemnicze sygnały radiowe z kosmosu. Czy jesteśmy sami we wszechświecie?

Kanadyjscy badacze przestrzeni kosmicznej odebrali tajemniczy sygnał z nieznanego miejsca w kosmosie. To jeden z niewielu tzw. "błysków radiowych" wykrytych do tej pory.

Tagi: Kosmos
Źródło: wiadomosci.onet.pl

Amerykańscy naukowcy znaleźli skuteczną metodę leczenia choroby Alzheimera?

Naukowcy z Uniwersytetu stanowego w Wirginii odkryli mechanizm starzenia się mózgu, który powoduje występowanie choroby Alzheimera – donosi agencja Xinhua. Swoje badania amerykańscy badacze opublikowali w czasopiśmie "Nature".

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Nowa metoda walki z nowotworem? Obiecujące wyniki badań

Izraelscy naukowcy odkryli, że wyciszenie genu p53 – bardzo istotnego w powstawaniu nowotworów – może zatrzymać rozprzestrzenianie się guza – informuje agencja Xinhua. Badania opublikował Naukowy Instytut Weizmanna.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

Polacy i medycyna w walce o niepodległość

Polacy walczyli o niepodległość kraju w czasie licznych powstań i wojen. Gdyby nie lekarze, ofiar wojennych byłoby znacznie więcej. Paradoksalnie, wojny służą rozwojowi medycyny. Z wyjątkiem eksperymentów nazistowskich „lekarzy” podczas II wojny światowej.

Źródło: wiadomosci.onet.pl

"Nature": ludzkość ma wpływ na sezonowe zmiany klimatu

Analiza danych satelitarnych, zbieranych przez cztery dekady, dowiodła, w jaki sposób ludzkość wpływa na sezonową zmianę klimatu – informują naukowcy z kalifornijskiego Lawrence Livermore National Laboratory. Ich pracę opublikowało prestiżowe czasopismo naukowe "Nature".

Zagrożone zabytki na Arktyce. Powodem topnienie lodowców

Globalne ocieplenie zagraża istnieniu zabytków, które wyłaniają się spod lodu na Arktyce. Jak czytamy na stronach "Rzeczpospolitej" chodzi tysiące stanowisk, a ocieplenie rośnie w szybszym tempie niż wcześniej przypuszczano.

Wiocha